Bond, jako prokletá počítačová hra – Sloupek Honzy Modráka

007

Do kin konečně vstupuje nový James Bond, odkládaný jako nějaká prokletá počítačová hra. Je to úleva a zklamaní snad z filmu nebudeme. Ale stojí za to podívat se, jak na tom je proslulý agent MI6 pokud jde o hry. Protože i tohle skoro zavání nějakým prokletím. Prokletím, které bude dost možná brzy překonáno.

Jako na všechno ostatní, i na hry podle Jamese Bonda najdete stránku na Wikipedii. Při započítání různých portů (a při započtení textovky z roku 1982, která neměla oficiální licenci) jich uvádí tři desítky a je to pozoruhodná přehlídka. V ranné éře prošla licence rukama řady různých vydavatelů, kteří s ní vyzkoušeli různé věci. Tak například plošinovka The Living Daylights, která vyšla na 8bitové počítače v roce 1987. Stala se součástí speciální verze počítače ZX Spectrum +2, s níž hráči dostali také repliku Bondova pasu, dopis od M a kazetu s příběhem vyprávěným Desmondem Llewelynem, tehdejším filmovým představitelem Q.

Nebo point-and-click adventura Operation Stealth navrhnutá autorem Flashbacku Paulem Cuissetem. V Americe hra v roce 1990 vyšla pod názvem James Bond 007: The Stealth Affair – hlavního hrdinu Johna Glamese tam stačilo přejmenovat na Jamese Bonda. Zdá se, že metoda naroubování licence na nějakou rozpracovanou nebo dokonce hotovou hru byla použitá opakovaně a s inspirací si vývojáři tehdy hlavu nelámali. V roce 1993 třeba na konzolích Segy vyšel James Bond 007: The Duel. Hru jsem kdysi hrál a mám na ní docela dobré vzpomínky. Jen to byla očividně totální kopírka hry Rolling Thunder, a to nejen herně, ale i co do grafického stylu.

Pak už přišla hvězdná chvíle a dodnes jasně nejpodařenější bondovská videohra. V roce 1997 Rare vytvořili GoldenEye 007 a dokázali, že i na konzolích mohou vzniknout prvotřídní a skvěle hratelné first-person střílečky. O tomhle skvostu už toho bylo napsáno hodně a nemá smysl se opakovat, takže jen stručně: hra bodovala nápaditými misemi s výtečnou atmosférou, stealth prvky a nekonečně zábavným multiplayerem.

Naděje, že se blýská na lepší časy, se ovšem záhy rozplynula. Licenci si na šest let pořídili v Electronic Arts. Přiznat jim můžeme to, že jí dokázali opravdu vytěžit. EA zkusili všechno – vydali hry podle aktuálních filmů jako Tomorrow Never Dies nebo The World is Not Enough, vydali hru podle starého filmu (From Russia with Love) a vydali také hry s původním příběhem (Everything or Nothing nebo Rogue Agent). Došlo dokonce i na závodní hru, 007 Racing byla vytvořená na modifikovaném enginu Need for Speed. Prakticky všechny mají jedno společné – šlo o průměrné nebo lehce nadprůměrné hry, na které si ale po letech nikdo ani nevzpomene. Prakticky totéž lze pak říct i o hrách od Activisionu (Quantum of Solace, GoldenEye, Blood Stone a 007 Legends). V zásadě nic, o čem byste chtěli psát sloupky na web Re-Playe.

Tak proč tu ztrácím čas připomínáním až na jednu výjimku poněkud nemastné a neslané herní historie Jamese Bonda? Protože Project 007! Téměř deset let od poslední bondovské hry se na nás chystá úplně nový projekt (ve skutečnosti celá trilogie) a já cítím v kostech, že to tentokrát dopadne dobře. Tak dlouho v IO Interactive poslouchali nevyžádané rady fanoušků Hitmana a novinářů, že by jim licence agenta 007 náramně slušela, až to zkrátka udělali. Proces získání licence od kontaktování MGM přes pitch až po podepsání smlouvy, prý trval dva dlouhé roky a i vývoj si nepochybně vyžádá ještě spoustu času. Víme, že v IO Interactive vytváří vlastního agenta a původní příběh, který by měl vyprávět o zrodu Jamese Bonda jako agenta se statusem „00“. Ale to je tak nějak všechno.

Nebo není? Víme přece i něco mnohem důležitějšího. Víme, že se v IO Interactive na tuhle hru v jistém smyslu dvacet let připravovali. Hitman má s DNA Jamese Bonda mnohé společného, ať už se bavíme o stealth hratelnosti nebo o cool lokacích. Když jsem se před pěti lety poprvé objevil v Sapienze, na Bonda jsem si okamžitě vzpomněl. Stejně tak ale, zdá se, chápou, že tohle v žádném případě nesmí být jen reskin fantastického Hitmana 3. A že dělají hru nejen pro filmové fanoušky, ale i pro hráče. Nebude to jednoduchý úkol, očekávání jsou obrovská. Ale jestli je ta licence opravdu prokletá, právě teď nastala ta správná konstelace na zrušení kletby.

Podobné příspěvky