Školní lavice, vzduch nasáklý vlhkou křídou a japonské školní uniformy. Že jsme zakrojili do žánru JRPG nemůže být pochyb. Tolik typické prostředí. Ale na školní půdu si v Shin Megami Tensei moc nezvykejte. I když mezi učebny zavítáte ještě několikrát, první příběhový zvrat začíná cestou domů.
Malér má celé město. V Tokiu se ztrácejí lidé a narůstá výskyt paranormálních jevů. A aby té smůly nebylo málo, metro nabralo zpoždění. Kéž bychom raději počkali až se situace vyřeší a nestrkali hlavu do nedalekého tunelu.
Připletli jsme se do války mezi anděly a démony. Do cestování mezi naší a apokalyptickou verzí Tokia. Do záležitostí mezi nebem, podsvětím a mezinárodní organizací pro udržování vztahů mezi těmito světy. A co víc, naše tělo se spojilo se záhadnou bytostí. Narostli nám vlasy a máme cool schopnosti. Ale je to dobré znamení?
Hra se rozjíždí rychleji než Vin Diesel na semaforech a vážnost situace budete chytat za pochodu. Divoký rozjezd však paradoxně rychle ztrácí sílu. Dramatičnost a zvraty přicházejí hlavně v pozdější fázi. Během zhruba šedesátihodinové herní doby stihnete nasekat také spoustu rozhodnutí. Ty hra v závěru sečte a předloží jeden z konců. Do té doby…
Vítejte v Netherworldu
Připravte se na benevolentně otevřené lokace. Rozlehlé oblasti zničeného Tokia nabízejí dostatečnou variabilitu. Přesto na první dojem zapůsobí prázdně. Na druhý si uvědomíte snahu o vyvolání úzkosti ze zničeného světa. Na třetí začínáte objevovat množství skrýší a funkční síť zkratek.
SWITCH se dobře popral s dohledností a využívání rychlého cestování je extrémně svižné. V akci zase překvapují efekty a animace speciálních útoků. Volný pohyb však může být dvojsečná zbraň. Svět je plný démonů. Hodně nebezpečných démonů.
Je to boj? Je to boj!
Démoni. Někteří jsou přátelští a nabídnou pomoc. Jiní jsou zrádní a plni lsti. Někdy bojují proti sobě a musíte si zvolit stranu. No a bývajících devadesát procent vám půjde po krku rovnou.
Shin Megami nedává postup zadarmo. Souboje jsou náročné a umějí být zdlouhavé. Neustálá nutnost předvídat útoky a plánovat několik tahů dopředu ale z bojů dělá hodnotně strávený čas. Tedy pokud souboj ustojíte a nedáte si poslední půlhodinu ještě jednou. Nebo třikrát.
Akce je založena na osvědčených pravidlech žánru. Protivníci i vaši druzi mají své slabiny a imunity, budete rozdávat buffy, schytávat debuffy a volit mezi běžným útokem nebo druhy magie. To hlavní ale přichází u správného složení party.
Družina z pekla
Zapomeňte na ukecané parťáky. V Shin Megami Tensei sbíráte a trénujete Poké… démony. Důležitým prvkem je jejich vzájemné křížení (můžete se dostat až na dvě stovky rozdílných démonů!). Během procesu dostanete možnost novým exemplářům vtiskávat vybrané schopnosti a vytvořit si banku bojovníků na míru.
Vlastnosti a schopnosti démonů skutečně rozhodují a mají váhu. Neúspěch v boji se silným démonem vás znovu a znovu donutí měnit složení party. Případně se zcela zastavit a zkusit získat silnější a vhodnější spojence. Jde o nikdy nekončící proces a základní esenci hry. Sestava vyladěná na porážku silného bosse můžete proti základním protivníkům zcela pohořet. Universální partu budete hledat marně.
Z toho se (ne)vykecáte
Unikátní vlastností je možnost se ze soubojů vykecat, vylhat nebo vyplatit. Místo dalšího útoku prostě démona oslovíte. Takto jej můžete naverbovat do party nebo vyloudit užitečný předmět. Rozhovory se opakují minimálně a konverzace často srší vtipem. Zábavnost jim dodává i neustálá nejistota. Démoni vás snadno oberou o peníze nebo se ještě víc naštvou.
Propracované systémy vyžadující plné pochopení mohou společně s vyšší obtížností leckoho odradit. Pokud však toužíte po výzvě či akčnější Personě s absencí sociální vrstvy, tak výpravou do Tokia se síťkou na démony žádnou chybu neuděláte.