Recenze: Old World

Old World_

Už bylo dost Civilizace! Chce to novou tahovku, která nevezme dějiny hopem, ale zaměří se hezky na konkrétní historický úsek. A právě takovým titulem je Old World. Tahle strategie vás totiž zavede do starověku, kde během dvou set let musíte zajistit přežití vlastního rodu. Tedy vybudovat rodinku, co se zapíše do historie. Namísto národa tu tak hraje prim familie a vše s ní spojené, což z téhle hry dělá takový Crusader Kings 3 bez středověkých králů a komplexních intrik. Namísto nich je zde propracovaný vývoj vašich panovníků, který odstartujete v okamžiku, kdy spustíte tažení…

RECENZI SI MŮŽETE PUSTIT NÍŽE VE VIDEU!

Na první pohled působí tahle novinka jako další hra od Sida Meiera. Už při založení prvního města však odhaluje skryté mechanizmy v čele s hlavou rodu, na které pracujete od momentu, kdy usedne na trůn až do jejího skonu. No a pak následuje další a další aaa další… dokud nevyhrajete nebo nevymřete. Kdo po vás ale nastoupí, záleží pouze na vás. Klidně to může být vaše dcera nebo bratr. Hlavní je mít sílu daného dědice protlačit, protože když jí nemáte, můžete se jen smutně koukat na to, jak na trůn nastupuje vámi nikdy nemilovaný synáček… Občas se na to nedá dívat. Je nutno říct, že to jak dítko vypadá, je většinou vinou výchovy jeho rodičů. Hra vás v podstatě ztrestá za hloupé odklikávání dialogových oken vytvořením zbabělého idiota neschopného vlády. Takže skoro jako ve skutečnosti!

Co by to ale bylo za 4X strategii, kdyby se tu řešila pouze situace na vašem dvoře. Doslova nepřetržitě tu tak dochází i k propírání cizího prádla. Zahraniční diplomacii totiž ovlivňují volby a rozhodnutí, která učiníte během svých tahů. Naklonit si takto můžete budoucího panovníka, vyhnout se válce nebo naopak někoho do konfliktu vmanipulovat. I když se nicméně budete snažit střetům s ostatními národy vyhýbat, jednou na ně stejně dojde. Úplně prvním sokem budou barbaři… S nimi uděláte zpravidla krátký proces… Daleko více zábavy si užijete při šarvátkách s kmeny a ostatními důležitými hráči. Výborné na tom je, že u větších sporů se jedná o záležitost klidně na několik generací, kdy nejprve díky dobrému generálovi vyhráváte načež vám zaklepe bačkorami a karta se obrátí. AI navíc umí slušně taktizovat, takže z ní není nikdy snadný cíl.

Díky tuhé umělé inteligenci, mechanice náhodně naskakujících technologií a propracovanému RPG systému budování dynastie představuje Old World výbornou 4X strategii. Nebáli bychom se dokonce říci, že právě kvůli těmto prvkům se jedná o projekt schopný smáznout většinu konkurence zaměřené čistě na boj a diplomacii. Minimálně za nás je to proto kandidát na tahovku roku. A nyní nás omluvte, musíme jít odehrát ještě jeden tah.

Podobné příspěvky