Před nedávnem se nám na stůl dostala závodní deskovka jménem HEAT (recenzi na tuhle závodní deskovku najdete zde). Už tou dobou jsme ale věděli, že těsně za ní se v závěsu drží další závody jménem Rallyman GT, a že se budou pálit gumy ve velkém! Tady už totiž nejste na kartonu… Teda technicky na něm pořád ještě jste, ale bude to fakt jízda!
Hra používá k pohybu vozů systém kostek reprezentující aktuálně zařazenou rychlost. Ty dostanete přiřazené na základě typu svého vozu a jeho pneumatik a následně je skládáte po dráze, čímž plánujete svůj tah. Za každé políčko pak musíte o jednu rychlost zařadit nebo podřadit, popřípadě zařadit agresivně o víc stupňů za pomoci červených kostek, případně ho projet na neutrál reprezentovanou bílou kostkou. Musíte ovšem počítat se zatáčkami vyžadujícími určitou maximální rychlost stejně jako se soupeři, které můžete předjet jenom v případě, že budete mít při předjíždění stejnou nebo vyšší rychlost! To lze zároveň využít k efektivnímu blokování soupeřů. Důležitým prvkem je i to, že pořadí v jakém hráči posouvají svá auta je dané jejich rychlostí na konci předchozího tahu. V podstatě tak nehrajete adrenalinové závody jako v případě HEATu, ale strategii s auty!
Jakmile si naplánujete svou trasu, následuje házení kostkami. Každá z kostek má totiž na některých stranách symbol vykřičníku. Pokud takových vykřičníků nastřádáte tolik, kolik je na kartě vašeho vozu. Máte přitom dvě možnosti. První je házet kostkami postupně a v případě, že situace začne být příliš riskantní, se spokojit s postupem o menší počet polí dráhy. Při použití červených kostek na řazení o více rychlostí přitom musíte hodit všemi kostkami najednou, což je hodně riskantní podnik… Druhou variantou je pak sešlápnout pedál až na podlahu a začít se modlit, protože v takovém případě hodíte všemi kostkami najednou! Proč byste to dělali? Protože jako odměnu dostanete za všechny použité černé a bílé kostky žetony soustředění, které vám následně umožní ignorovat některé hody kostkami a považovat je tak automaticky za úspěšné. To jde ale zase použít pouze v případě, že budete házet kostkami postupně a každá další zajištěná kostka vás bude stát o jeden žeton víc, než ta předchozí. Stojí to ale za to, protože vysekat se tu vážně nechcete!
Pokud to náhodou v rámci svého tahu přepálíte, musíte totiž vyhodnotit ztrátu kontroly. Výsledek se přitom odvíjí od toho, na jaké části dráhy jste kontrolu ztratili a jakou rychlostí jste v daný okamžik jeli. V lepším případě zpomalíte na nulu, ukončíte svůj tah a ten příští můžete normálně zase vyrazit vpřed. Dál už je to ovšem horší… Pokud se vysekáte a skončíte mimo dráhu, nejen že v daném tahu už se nikam neposunete, ale v dalším se nikam neposouváte! Pokud navíc v daném tahu zabere políčko, na které byste se měli vrátit, jiný hráč, přijdete o další kolo! A to ještě není to nejhorší. Pokud se opravdu parádně vysekáte, budete muset z pytlíku tahat žetony poškození! Při vytažení zelené vlajky se nic nestane. Při vytažení žluté pak nehoda na trati způsobí, že nikdo nesmí předjíždět ostatní hráče mimo těch s nulovou rychlostí. Pravidla hry pak může změnit žeton počasí, který donutí všechny hráče otočit svou kartu vozu a hrát podle nových podmínek. Každý vůz a sada pneumatik přitom reaguje jinak na suchu a na mokru, takže některým hráčům může tahle změna notně zkazit den! Poslední ti druhy žetonů jsou faktické poškození vozu, které zredukuje množství kostek, které můžete v každém tahu použít, a to až do takové míry, že svůj vůz totálně zrušíte!
O možné poškození a výměnu pneumatik se pak starají mechanici v boxech. Do těch můžete zajet na konci každého tahu, pokud se nacházíte na některém z odpovídajících polí. Výměnu pneumatik pak zvládnete se snížením rychlosti na nulu, opravy už vás ale budou stát jeden tah. Návrat na trať se přitom řídí stejnými pravidly jako bouračka, takže vás může někdo zablokovat! Za zmínku pak stojí možnost nasadit měknou sadu pneumatik, které vám ze začátku poskytnou výhodu v počtu zvládnutelných vykřičníků na tah, ale nakonec se opotřebují a naopak zůstanete v nevýhodě, pokud je nevyměníte.
Co ovšem ještě Rallymana zásadně odlišuje od HEATu je možnost stavět si vlastní trati! V manuálu sice najdete několik předpřipravených možností, ale nic vám nebrání poskládat si okruhy z dostupných hexů dle libosti a ohromným způsobem tak navýšit znovuhratelnost!
Pokud jde o zpracování, hra postrádá insert, ale jinak ji není moc co vytknout. Figurky aut mohly být hezčí, ale jinak jsou všechny komponenty kvalitní a v balení je dostatek plastových pytlíků, aby vám v něm nic příliš nepoletovalo. Látkový pytlík na žetony poškození taky není zdaleka z těch nejhorších, jaké jsme zatím v deskovkách viděli. Manuál je pak plný příkladů a zaručeně se v něm neztratíte! Za dvanáct stovek to víc než ujde.
Máte rádi závody? A máte rádi, když v nich létají vzduchem plechy i celá auta? Tak to budete Rallyman GT zbožňovat a díky modulárním tratím si v něm užijete neskutečná kvanta zábavy! Rozhodně ale nejde o deskovku pro víkendové závodníky, takže jste spíš zastánci sportovnějšího chování na dráze, raději zkuste HEAT!
Plusy a mínusy:
- stavění vlastních závodních drah
- skvěle zpracované řízení závodního speciálu
- spousta možností taktizovat a blokovat ostatní závodníky
- chybí insert
- nejde o hru pro každého
Počet hráčů:
Herní doba:
Doporučený věk:
Lokalizace:
Distributor:
Obsah balení:
1-6
60 minut
14+
ANO
Asmodée-Blackfire
31 oboustranných dílů tratě, 6 modelů vozů, 6 karet pilotů, 12 přístrojových desek, 160 žetonů soustředění, 42 žetonů poškození, 48 ukazatelů rychlosti, 11 kostek, 1 sáček na žetony poškození, 1 díl zastávky v boxech, 1 ukazatel kola + pravidla