Recenze deskové hry Ostrov

Ostrov_01

Říkáme to pořád… Nesuďte hru podle grafiky ani neohrnujte nos nad menšími tituly! No a platí to i v případě deskovek! Vezměte si třeba takový Ostrov… Tuhle nenápadnou hru byste ve vašem obchodě pravděpodobně přehlédli… A udělali byste velikou chybu!

Na začátku hry rozmístíte na pět předem určených pozic figurky mořských hadů a čtyřicet dílků ostrova. Ty jsou přitom rozdělené na tři druhy, a to pláže, lesy a hory, které se přesně v tomhle pořadí budou dílek po dílku potápět! Hráči se přitom v jejich rozmisťování střídají, takže vám pokaždé vznikne jiná unikátní mapa. Dalším krokem přípravy je rozmístění vašich objevitelů. Těch je deset a na spodku mají různá čísla od jedné do šesti rozhodující o vašem finálním skóre. Vtip spočívá v tom, že během rozmisťování se můžete na tahle čísla podívat, pak už až do konce partie ne! Hodně štěstí, až se budete v tom chaosu, který následně nastane, snažit uhlídat svoje nejcennější figurky! A že to bude pořádný chaos!

Svoje svěřence totiž musíte dostat do bezpečí na souš dřív, než ostrov skončí na dně moře! K dispozici přitom máte lodě, na které se vejdou až tři figurky! Platí ovšem, že kdo dřív přijde, ten dřív jede a vysazovat černé pasažéry uprostřed moře nejde! Pokud ale máte na lodi zabraná aspoň dvě místa ze tří, máte výhradní právo ji ovládat (v případě remízy může loď ovládat každý hráč v rámci svého tahu). To sebou zároveň přináší zajímavé taktické možnosti, protože nechat se vést vám ušetří pohyby pro další vaše dobrodruhy a zároveň tak můžete před jedním z protihráčů ochránit své cennější figurky! Tedy když si zapamatujete, které to jsou! V každém kole pak každý hráč odebere jeden dílek, který má navíc na opačné straně nakreslený jeden ze symbolů spouštějících další události! Jedna hora pod sebou schovává sopku a jakmile dojde k jejímu otočení, hra okamžitě končí, spočítají se hodnoty zachráněných dobrodruhů a hráč s největším součtem vyhrává. I další kousky ostrova nicméně skrývají nejrůznější překvapení!

Odkrýt můžete třeba vodní vír, který pohltí všechno v okolí nebo žraloka či velrybu, kteří vás podobně jako na začátku rozmístění mořští hadi budou nahánět! Ovládají se přitom kostkou, kterou každý hráč ve svém tahu jednou hodí a podle výsledku může pohnout jedním příslušníkem daného druhu! Hadi se mohou přesunout jenom o jedno políčko, ale likvidují všechno, na co narazí. Žraloci zase dokážou přesunout hned o dvě pole, ale dobrodruzi na lodích jsou před nimi v bezpečí a velryby zvládnou rovnou tři a umí ničit lodě, i když jejich posádku nechávají na pokoji. Některé dílky ostrova pak skrývají i pomocné akce jako je obrana před žralokem nebo přivolání plavcům pomáhajícího delfína. Jak jste ale už jistě stačili pochopit, hlavním cílem hry je stejně tak sejmout co nejvíc dobrodruhů ostatních hráčů jako dopravit ty vlastní do bezpečí. A je to skvělá zábava, obzvláště když protivníkovi sežerete těsně před pevninou plnou loď! Nikdy ovšem nevíte, jestli nejde jenom o návnadu plnou obětních beránků a jestli byte raději neměli sežrat támhle toho osamělého plaváčka! Jo a to máte k dispozici ještě několik jednoduchých alternativních pravidel, které nicméně celkem zásadně mění průběh celé partie! Jednoduše paráda!

Zpracování Ostrova není za těch cca osm stovek prakticky co vytknout! Velikost krabice je přímo úměrná rozměrům složené hrací desky, insert je dobře navržený, manuál přehledný, figurky vyrobené z kvalitních materiálů a různě vysoké dílky ostrova krásně dokreslují celkovou atmosféru! A pokud byste se náhodou ptali, proč je v insertu tolik volného místa, tak autoři počítali s rozšířením pro pět až šest hráčů, ve kterém najdete i nové nestvůry a dílky ostrova! To sice v češtině neseženete, nemusíte se ale bát pořídit si jeho anglickou verzi. Stejně v něm kromě manuálu žádné jiné texty nejsou a celý obsah půjde rovnou do základní krabice!

Ostrov je jedna z těch deskovek, po kterých byste v obchodě pravděpodobně vůbec nesáhli… Jenže ve finále ji budete mít na stole mnohem častěji, než všechny vaše daleko komplexnější, několikanásobně dražší, lepšími značkami disponující a hromadu detailních miniatur obsahující deskovky dohromady! Zkrátka a dobře zábava pro všechny věkové kategorie, kterou byste rozhodně neměli minout!

• snadno naučitelné
  • parádní insert a zpracování komponent
  • neskutečně nápaditá hratelnost plná škodění a klamu
  • občas budete chtít utopit ostatní hráče ve vaně

2-4

45 minut

8+

1 hrací plán, 40 dílků terénu (16 pláží, 16 lesů a 8 hor), 40 žetonů objevitelů (10 od každé barvy), 5 žetonů mořských hadů, 6 žetonů žraloků, 5 žetonů velryb, 12 žetonů lodí, 1 kostka nestvůr + 1 pravidla hry