Recenze: The Ascent

The-Ascent-Keyart-LANDSCAPE-NoLogo

Život na dluh není zase tak špatný, pokud jste ho schopni průběžně splácet. To už tak úplně neplatí v daleké budoucnosti, kde obří korporace The Ascent Group vybudovala svou arkologickou chloubu Veles. Metropole je domovem nespočtu lidí, náboženství a ras, které spojuje jedna věc, a tou jsou právě dluhy. Megalomanský korporát vlastní každého od nejnižších chudinských vrstev až po smetánku obývající vršek města. Jenže časy se mění a nové pořádky ohlašuje masivní výbuch, po němž Veles upadá do chaosu. Ovšem do naprosto dechberoucího chaosu.

Ačkoliv na hře dělalo jen pár lidí, vytvořili svět jak z učebnice dystopického kyberpunku. Jsou tu všechna lákadla i stereotypy specifické pro tento žánr, ať jsou to špinavé noční ulice plné neonů a louží po dešti, nebo nesourodé komunity tvořící specifickou atmosféru města, které nikdy nespí. Blade Runner, Soudce Dredd, Akira nebo Neuromancer – to je pouze zlomek inspirací, jejichž odkaz žije všude, kam se herní postava hne. Občas se chceme jen zastavit a pořádně nasát ten počátek konce lidské společnosti. Ale není čas.

The Ascent by byl jen okouzlujícím sci-fi obalem, nebýt herní náplně. Tu obstarává izometrické akční RPG, které čerpá z bohatého světa a brutálního přístupu k akci. Když dojde na pořádnou válku gangů, je diplomacie jen zbožným přáním. Právo je na straně toho, kdo má větší arzenál a lepší biomechanickou podporu. Ostatně, lootování je nezbytnou složkou hry a návštěva obchodníků se doporučuje při každém návratu z mise. Ta nemusí být jen hlavní, ale i volitelná pod příslibem zpestření hratelnosti nebo lepšího vybavení. Jelikož hrdina není předem jasně definovaný, je pouze věcí v kusu, jestli bude milovník kulometů s pořádným brněním nebo expertem na lehké zbraně a high-tech vybavení.

Model střelby je arkádový, tudíž o munici nouze není a vlastně se ani neřeší. Navzdory tomu je překvapivě funkční krytí, kdy postava může za překážkou střílet přes mířidla, aniž by utrpěla poškození. Díky tomu se ke slovu dostane i trocha taktiky, která se hodí s ohledem na vyšší úbytek zdraví pod přímou palbou. Nepřátelé se etablují z rozličných druhů a nouze o ně rozhodně není. Jen jejich variabilita by mohla být o trošku větší. To se snaží vynahradit bossové, jejichž design a obtížnost jsou o level výš. Jako bonus obsahuje The Ascent kooperaci v online i split-screen podobě, a to až pro čtyři hráče. Společné hraní dodává hře ještě akčnější ráz, což je vidět hlavně na částečně zničitelném prostředí, které vybuchuje rychleji, než stíháme přebíjet zásobníky. Rozhodně doporučujeme vyzkoušet obě možnosti hraní, protože kyberpank už dlouho nebyl tak zábavný a pohlcující. Jakmile vstoupíte do Velesu, čas obuje okované boty a vezme vás na pochod o osud lidstva, který ještě zdaleka není ztracen.

Podobné příspěvky